teacup, cup of tea, tee

Tips voor de thuiswerkers: neem elke tien minuten een micropauze

Deel dit bericht:

Bron: RSI-vereniging

Neem elke tien minuten een micropauze en werk niet in direct zonlicht, adviseert de RSI-vereniging aan mensen die thuiswerken. De organisatie wil voorkomen dat mensen klachten krijgen in de bovenrug, nek, schouders en armen.

Veel mensen die niet gewend zijn om thuis te werken, hebben al snel last van pijnklachten door een slechte houding.

THUISWERKEN

Reint Alberts, fysiotherapeut en voorzitter van de RSI-vereniging, adviseert thuiswerkers ook om hun laptop op ooghoogte te zetten. “Probeer ook lopend te bellen, een kussen in je rug te zetten en elke tien minuten een pauze van een paar seconden te nemen. Even lopen, bijvoorbeeld”, zegt Alberts.

Ook adviseert hij om niet bij een raam te zitten. “Het felle zonlicht is een te groot contrast met je beeldscherm.” Dat kan hoofdpijnklachten opleveren. De RSI-voorzitter wijst werkgevers erop dat thuiswerken voor meer stress kan zorgen. “Vraag niet te veel van je personeel. Als iemand opeens tussen de luiers zit te werken, werkt dat een stuk minder ontspannen.”

Wat kun je zelf doen om je werk en/of werkplek aan te passen?

Begin en eindig je werkdag op vaste tijden

Het is verleidelijk om lekker uit te slapen, maar dan is de dag snel voorbij. Sta op de normale tijd op, maak een lijstje van wat je moet doen en plan niet alles vol. Laat ruimte over om tussentijds te bewegen, of om klusjes in huis te doen.

Pas je werkplek aan

Zorg voor een goede, ergonomische werkplek:

  • neem je ergonomische toetsenbord, muis en stoel mee van kantoor;
  • zet je laptop op ooghoogte met een standaard, boeken, of emmer;
  • pas je stoel aan (met een kussen in de rug of onder je zitvlak);
  • als je niet met je voeten plat op de grond kunt zitten, gebruik dan een voetenbankje (krukje);
  • gebruik een extern toetsenbord en een externe muis;
  • ga niet voor het raam zitten of in direct zonlicht.

Pas je gedrag aan

Niet alleen je werkplek is belangrijk, maar ook je gedrag. Langdurig achter elkaar in een vaste houding werken verhoogt het risico op RSI-klachten, ook als je een ergonomische werkplek hebt. Dit kun je doen:

  • neem elke tien minuten een pauze van een paar seconden;
  • bel lopend;
  • bel in plaats van te appen of mailen;
  • bel met headset, dan kun je rondlopen;
  • ga ontbijt-/lunch-/avondwandelen, of doe dat alle drie, met of zonder hond;
  • wissel werk af met beweging en klusjes in huis;
  • zet geen thermoskan koffie of thee naast je neer, maar loop om het op te halen.

Heb je gevonden wat je zocht? In de kennisbank staan nog meer artikelen over hoe jij thuiswerken aangenamer kan maken.

Of misschien kan één van onze coaches je daarbij helpen? Gratis en voor niks! Ze zitten op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur achter de chat voor je klaar!

Deel dit bericht:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *